Wat te doen als je kat vlooien heeft en hoe herken je ze? Vlooien zijn niet altijd zichtbaar bij katten, omdat deze kleine, snelle parasieten gemakkelijk uit het zicht verdwijnen in de dichte vacht van katten. Ze bijten in de huid van katten om zich met bloed te voeden, wat hevige jeuk en gezwollen bulten veroorzaakt.

Grote vlooienplagen, en ernstige allergische reacties bij sommige katten, kunnen leiden tot haaruitval en open wonden. Erger nog, kattenvlooien kunnen ziekten overbrengen die gevaarlijk zijn voor katten en mensen.

Wat zijn vlooien?

Vlooien zijn kleine parasitaire insecten die kruipen en springen. Ze leven van het bloed van zoogdieren en vogels. Er zijn ongeveer 2500 soorten vlooien, waaronder de kattenvlo (Ctenocephalides felis).

Volwassen kattenvlooien zijn ongeveer 1,5 t/m 4 mm lang. Hun lichaam is aan de zijkant afgeplat en bruinzwart tot zwart van kleur.

Kattenvlooien kunnen roodachtig zwart lijken als ze vol bloed zitten. Zonder dit bloed zijn ze ovaal en witter van kleur.

vlooien kat

Vrouwelijke kattenvlooien hebben onevenredig kleine koppen, omdat ze twee keer zo lang zijn als dat ze hoog zijn. Kattenvlooien hebben geen vleugels en hebben zes poten met de achterpoten die in staat zijn om grote afstanden te springen. Kattenvlooieneieren zijn ongeveer 0,5 mm lang. Kattenvlooien leggen 4-8 eitjes na het nuttigen van bloed. Tijdens hun leven kunnen ze tot 500 nakomelingen produceren.

De levenscyclus van kattenvlooien

Om vlooien bij katten te behandelen en een vlooienplaag te voorkomen is het van belang te weten hoe de levenscyclus van vlooien er uit ziet.

De levenscyclus van een kastenvlo ziet er in 4 stappen zo uit:

1. Vrouwelijke kattenvlooien leggen 4-8 eieren na een bloedmaaltijd. De eitjes worden gelegd op of tussen de haren van de kat, in tapijten of beddengoed.
  2. Na ongeveer 2 dagen komen de eitjes uit en zijn het larven.
  3. Na genoeg voeding spinnen ze zich in een pop, dit stadium kan variëren tussen 4 dagen en een jaar.
  4. Als de omstandigheden gunstig zijn komt de pop uit. Volwassen vlooien kunnen tot enkele maanden leven.
Levenscyclus kattenvlooien

Symptomen van vlooien bij katten

Als je jouw kat ziet krabben en niet zeker weet of vlooien de oorzaak hiervan zijn, dan kun je een vlooienkam gebruiken of met met handen zoeken in de vacht. Zoek naar rennende en springende vlooien of naar kleine zwarte vlekjes in de vacht van de kat. De zwarte stippen worden “vlooienvuil” genoemd, dit zijn vlooienuitwerpselen.

Symptomen van een kat met vlooien:

• Jeuk, veel krabben
  • Rode beten of korstjes
  • Haaruitval
  • Vlooienuitwerpselen
anti vlooien kat jeuk

Als je geen vlooien of vlooienpoep ziet, betekent dit niet per se dat je kat vrij van vlooien is. Vlooien zorgen voor veel jeuk ook al zelfs als ze nog maar in kleine aantallen aanwezig zijn

Als je kat veel krabt dan kan hij stukjes haar en huid uitgraven en wondjes in de huid veroorzaken.

Naast de vlooien zelf, kan een kat bloedarmoede krijgen door bloedverlies of een door vlooien overgedragen ziekte krijgen die nog ernstiger zijn, denk hierbij aan hemotrofische mycoplasmose (hemobartonellose), toxoplasmose en tyfus van de muis.

Oorzaken van vlooien

Katten die veel buiten zijn kunnen vlooien tegenkomen, en omdat ze ideale gastheren zijn voor deze parasieten, verzamelen ze deze vlooien zonder het te weten. Binnenkatten kunnen vlooien aantrekken van honden die naar buiten gaan (kattenvlooien besmetten ook graag honden met vlooien). Sommige factoren kunnen de kans vergroten dat een kat vlooien aantrekt:

• Vochtige of bosrijke omgeving
  • Lang gras
  • Vlooienbesmetting binnenshuis (tapijten, beddengoed)
  • Naburige vlooienproblemen (vooral in appartementencomplexen)

Diagnose van vlooien bij katten

Vlooien zijn gemakkelijk te diagnosticeren op zicht. Als een kat een zeer laag aantal vlooien heeft, kan je nog steeds sporen van hun bestaan ​​​​(zoals vlooien “vuil”) ergens op het lichaam van de kat opsporen. Let goed op het begin van de staart.Hier hebben vlooien de neiging om uitwerpselen achter te laten omdat katten moeite hebben dit gebied met hun tanden of klauwen te bereiken.

Vlooien kat: de behandeling

Probeer eerst zoveel mogelijk vlooien van je kat te verwijderen door te kammen en te wassen met anti vlooienshampoo

Het beste kun je dan een shampoo gebruiken voor katten die:

1. Vlooien elimineert
  2. Niet irriteert
  3. Geen schadelijke stoffen bevat
  4. Mild is en de vacht en huid niet schaadt
kat-wassen-met-anto vlooien kat shampoo

Ofyfresh Pet Shampoo voldoet aan alle punten en is verkrijgbaar bol.com en te koop op petz.nl

Zodra het grootste deel van de insecten verdwenen is, raadpleegt je de dierenarts om het beste en veiligste vlooienbehandeling voor je kat te krijgen. Er zijn orale en uitwendige behandelingen te koop. hierbij kun je aan de volgende behandelingen denken:

• Vlooienband
  • Vlooiendruppels
  • Anti vlooien tabletten

Thuisbehandeling van vlooien bij je kat

Als onderdeel van het behandelingsproces moet je vlooien en hun eitjes uit je huis verwijderen. Dit doe je effectief op de volgende manier:

• Was al het beddengoed grondig. Als het bed vrij is van beddengoed, stofzuig je het matras, vooral in spleten waar eieren kunnen terechtkomen.
  • Stofzuig dagelijks vloerbedekking en gooi gebruikte stofzuikzakken weg.
  • Reinig vloerbedekking met stoom om eventuele resterende eieren te doden.
  • Meestal hoef je thuis geen chemische vlooienbehandeling te doen, maar je dierenarts kan je wel de beste producten aanbevelen.

Prognose voor katten met vlooien

Een zware vlooienplaag onder controle krijgen kan een behoorlijke uitdaging. Dit kom t omdat volledige uitroeiing een aanpak vereist om de hele omgeving zoals het huis, kattenbakken en ook andere huisdieren. Als het probleem onder controle is, zullen katten over het algemeen goed herstellen en als hun jeuk afneemt, genezen de wonden en zal de vacht herstellen.

Als een kat een langdurige of bijzonder ernstige vorm van vlooien heeft gehad, kan hij bloedarmoede krijgen of een door vlooien overgedragen ziekte hebben die ook moet worden behandeld om volledig te herstellen.

Hoe kun je vlooien bij je kat voorkomen?

De meeste vlooienpreventiemiddelen zijn gelabeld voor een maandelijks gebruik. Om echt van een vlooienprobleem af te komen, moet je jouw kat minimaal drie tot vier maanden behandelen tegen vlooien. De meeste dierenartsen adviseren het hele jaar door preventie als je kat al eens eerder vlooien heeft gehad. De zorg voor ziekten kan ook het hele jaar door vlooienbehandeling rechtvaardigen.

Als je meerdere honden of katten in huis hebt dan moeten ze allemaal tegelijk worden behandeld. Door de levenscyclus en lange levensduur van vlooien zal je nooit van je vlooienprobleem in huis af kunnen komen als je een van je katten en honden onbeschermd achterlaat of besluit om ze te kort te behandelen.

Algemene verzorging is belangrijk tegen vlooien en ander ongedierte. Met een goede oorreiniger houd je oren schoon en gezond. Hiermee voorkom je bijvoorbeeld een oorontsteking of dat je kat oormijt krijgt.

Houd ook andere huisdieren schoon en fris. Lees bijvoorbeeld ook onze tips over het schoonmaken van de oren van je hond.

Kan een mens vlooien krijgen van een kat?

Ja dit kan zeker. Gelukkig komt echter zelden voor. Daarnaast kunnen vlooien niet lang overleven op een mens. Ze zullen alleen bijten en hierdoor jeuk veroorzaken.

Vlooien gaan zich liever vestigen op katten en honden omdat deze huisdieren meer behaard zijn, dit vinden vlooien prettiger.

Zijn vlooien besmettelijk voor andere dieren?

Vlooien springen graag van het ene dier naar het andere en besmetten alle warmbloedige wezens in een huishouden. Hoewel ze niet zo gemakkelijk op mensen kunnen leven als op je harige huisdieren, zullen ze mensen bijten en jeuk veroorzaken. Ook ziekten kunnen door vlooien worden overgedragen op andere huisdieren in een huishouden zoals honden, fretten, vogels en ook op mensen

Waar zitten de meeste vlooien bij een kat?

Bij katten gaan vlooien het liefste zitten in de vacht bij de rug en rond de staart. it zijn de eerste en belangrijkste plekken om te controleren als je vermoedt dat je kat vlooien heeft.

Hoe kun je zien of een kat vlooien heeft?

Door te letten op de belangrijkste symptomen kun je zien of je kat vlooien heeft. Dit zijn de belangrijkste symptomen:
– Kat krabt veel en heeft jeuk
– Vlooienuitwerpselen in de vacht
– Verlies van haar
– Wondjes in de huid

Hoe kun je zien dat je vlooien in huis hebt?

Het lastig om met het blote oog te ontdekken dat je vlooien in huis hebt. Toch kun je als je goed oplet op tijd vlooien in je huis herkennen. Vlooien laten namelijk vuil achter, met name uitwerpselen. Zie je kleine zwarte korrels dat dit betekenen dat je vlooien hebt in huis.

Als je vermoedt dat je huisdier ziek is, bel dan onmiddellijk de dierenarts. Raadpleeg voor gezondheidsgerelateerde vragen altijd je dierenarts, aangezien zij jouw huisdier hebben onderzocht, de gezondheidsgeschiedenis van het huisdier kennen en de beste aanbevelingen voor je huisdier kunnen doen.